torsdag 13 november 2014

Hästkunskapsveckan

Jag minns när jag var barn "Suck, vad tråkigt! Ingen ridning!". Den där hästkunskapsveckan kändes inte kul, inte gick jag på några pass heller.

Jag önskar att jag redan då hade förstått att hästkunskapsveckan är rolig, spännande och framförallt en enorm kunskapskälla! Alla får samma möjlighet att fråga ut våra duktiga instruktörer och ledare, vi får möjlighet att fråga tills det inte finns något mer att fråga om! Ändå tar så få denna chans.

Inte nog med att vi själva får möjlighet att be om vad vi vill se och göra, vi kan också styra tillfällena så att dem passar just oss. På vår klubb upplever jag att alla ledare är öppna och ser möjligheten i varje tillfälle. Vuxna, ungdomar och barn möts på samma plan och alla tillför någonting!

Jag tänkte berätta om mitt starkaste minne från en hästkunskapsvecka för några år sedan.

Tomas Jonsson hade en clinic om tömkörning, han använde hästen Tarok. En häst som vi många upplever som svår att påverka i ridningen, som kan vara stel och svår att komma åt.

Med bara en mjuk kontakt genom tömmarna till Taroks mun och framåtbjudning "dansade" Tarok runt Tomas, med härlig aktivitet i bakbenen, en positiv inställning och en fin form. Jag frågade frågor, Tomas visade och berättade. Jag kunde nästan känna hur en glödlampa tändes över mitt huvud. Jag bestämde mig för att applicera dessa nya kunskaper på min ridning. Jag tjatade och gnatade på Tomas inför min nästa ridlektion att få rida Tarok! Jag satte mig i sadeln och ridlektionen började. Min ridning togs till en annan nivå och Tarok följde mina hjälper, gick med stadigt stöd och trampade på med bakbenen. Det ända jag behöva var en stadig kontakt med hans mun och framåtbjudning. Jag gjorde samma sak med Nina några veckor senare, samma härliga känsla!

Tänk om jag aldrig gått på den där clinicen? Clinicen som handlade om tömkörning...


Vår senaste hästkunskapsvecka innehöll en hel del pass. Jag gick på flera stycken. Att det bara var barn i vissa grupper fick inte mig att backa! Tvärt om fick jag möjlighet att bättra på mina grundkunskaper, samt tillföra mina egna kunskaper.

Jag önskar att alla, nu med BUMS kunde komma till den insikten jag gjorde för flera år sedan! Att teori är nyckeln till praktik när det gäller hästar! Att våra instruktörer sitter inne med information, om i alla fall jag suktar efter att få.
Allt som behövs, är motivationen att vilja bli bättre!

Hästkunskapsveckan
<3 Josefin Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar